zondag 11 augustus 2013

Verder met de doorknoopjurk .. (2)

Gisteren ben ik begonnen met de doorknoopjurk. De kraag in elkaar gezet. Het revers en de kraag zijn in dit patroon 2 aparte patroondelen die aan de halskraag worden vastgezet, kan me niet heugen dat ik een reverskraag ooit zo heb gemaakt...



















Bij deze methode stik je - zoals gebruikelijk - de onderkraag en de bovenkraag op elkaar ook de reversdelen stik je op elkaar - daarna stik je de bovenkraag aan het revers en de onderkraag aan het belegrevers. Hierna stik je de hele kraag + revers aan de halsrand.

Inmiddels is de jurk zover klaar:


 
 
 
Vandaag was ik op een rommelmarkt in de buurt. Ik kwam daar dit tijdschrift uit 1939 (!!) tegen. Er stond een artikel in over verschillende  mouwen.
 




Vroeger knipten ze de mouwen heel vaak schuin van draad.  In dit artikel worden 5 verschillende  modellen mouw besproken en 4 hiervan worden schuin van draad geknipt.
Aangezien de doorknoopjurk een beetje een fifties-stijltje heeft dacht ik de mouwen maar eens op deze manier te gaan proberen.
Dus morgen ga ik dat maar doen, en dan nog de knoopsgaten en de zoom en dan is hij klaar....










 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb er hooguit 5 of 6 euro per meter voor betaald. Duurdere stoffen koop ik nooit, want dan mislukt het toch maar (leert de ervaring:()

    Ik heb heel benieuwd naar je doorknoopjurk. Zo op de pop ziet het er veelbelovend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, schuin van draad in de mouwen kan hele leukemeffecten opleveren! Vooral als de mouwen ook een beetje gedrapeerd zijn.

    Leuke jurk in wording!

    BeantwoordenVerwijderen