zondag 26 oktober 2014

Chanel, aan de slag met de echte stof (4)

En dan eindelijk na zoveel voorwerk, eindelijk aan de slag met de "echte stoffen".




Je knipt de patroondelen in rechthoeken uit met een minimale naadtoeslag van 3 cm. 
Dan worden alle rondingen met (doodgeperste) bandjes gefixeerd zodat er niets uitrekt bij de schuin van draad delen waar je geen (ongewilde) rek wilt. Zoals, de halsrand en de armsgaten en de schoudernaad.

Voor de zoom worden van organza schuin van draad stroken van 5 cm. breed geknipt, deze worden in het pand met een flanelsteek tegen de zoomrand genaaid.

Het voorpand wordt met een strook organza verstevigd ook tbv de knoopsgaten, de voorrand wordt met een recht naadbandje gefixeerd.

De figuur/coupenaden worden ingeperst, als de stof dat toelaat en anders worden de figuurnaden gestikt.

De coupenaden worden ingetekend op organza.

De coupenaden ingeperst.

Na het fixeren  en inpersen wordt de voering geknipt. Deze krijgt overal een naadtoeslag van 3 cm.
De voering wordt in elkaar geregen en op de diverse patroondelen vast geregen (straks gequilt).

Vervolgens heb ik het lijfje helemaal in elkaar geregen. Ik doe dat in dit geval liever dan direct stikken. Mocht ik hier of daar nog iets willen wijzigen dan is dat veel eenvoudiger dan als het gestikt is, bij deze stof is het een ramp om een naadje los te halen dus dat risico loop ik liever niet.

voorkant

achterkant
Een van de karakteristieken van een Chanel jasje is dat je geen deelnaden ziet zitten, die vallen helemaal weg in de stof. Je kunt niet zien dat het lijfje uit 7 patroondelen bestaat....

de voering, voorkant
Er komt zeker een kraagje op het jasje. 


de voering acherkant, quiltlijnen voorlopig geregen

De voering heb ik gekocht bij McLennan Pure Silk in de Hartenstraat in Amsterdam, via het forum Sancho werd ik geattendeerd op deze zaak. Een mooie zaak met prachtige stoffen (waar je me niet te lang moet laten rondkijken!!!) ik had keus uit 3 stoffen die geschikt waren dat was wel een luxe.
(Deze groene zijde past veel mooier dan de beige die ik in eerste instantie had gekocht. Ik heb voor die beige nog wel een andere bestemming, dat komt wel goed.)

















3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. grappig, wij doen het toch weer heel anders. wij moeten 3 lagen op elkaar zetten en dan het geheel in elkaar zetten. Mooie stof trouwens en ik wacht even of ik ook zonder wollen wattine mijn jasje in elkaar kan zetten, maar bedankt voor je aanbod! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja grappig is dat, ik had gezien dat jullie een andere manier hanteren. Wij proberen zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke versie van het Chanel jasje te blijven, waarbij het jasje zo soepel wordt als een vestje licht getailleerd, driedelige mouw, gefestonneerde knoopsgaten etc.

      Verwijderen