zaterdag 29 september 2012

Start van het opleidingsjaar.

De afgelopen 14 dagen erg druk geweest met lessen volgen we hebben een verdeling van de opleiding over 2 jaar doorgenomen. Aangezien ik maar zeer beperkt lessen kan volgen wil ik een goede planning hebben waar ik echt houvast aan heb. In grote lijnen komt het erop neer dat ik me het komende jaar vooral concentreer op japonnen (inclusief de paslijfjes) en het tweede jaar vooral op tailleurs (ouderwets woord, ik zou gewoon jasjes zeggen maar een tailleur is echt niet zomaar een jasje... maar dat komt later pas).
Verder moet ik op de eerste examendag een praktijkwerkstuk showen. Dat moet een mantel of een jack zijn en het mag voor mezelf of voor iemand anders. Nou dat wordt dus iets voor mezelf ik heb al een idee, een trenchcoat, ik heb ook al de stof besteld en die is onderweg!!! Heel hip, foto's volgen.Ook als dit niet goedgekeurd wordt - omdat jassen en mantels eigenlijk in het tweede jaar thuishoren - ga ik toch deze trenchcoat maken en maak dan het volgend jaar nog wel een andere jas. 
Het examen is al op 11 mei en 1 juni 2013!!! En dat is veel sneller dan je denkt. 
In deze opleiding leer je dus maatkleding maken, basis hiervoor is goed maat kunnen nemen. Dat heb ik dus de afgelopen dagen ook veel gedaan. Niemand is nog veilig voor me, elke vriendin, of vrouwelijk familielid dat ik tegenkom wordt door  mij opgemeten en dan ook nog het liefst foto's maken zodat ik het met de docente kan bespreken. 
Op basis van de opgemeten maten maak ik paslijfjes. In pitjeskatoen. En met duidelijk aangegeven buste-, taille- en heuplijn.  Je begrijpt het al hoe beter de afstemming tussen meten en het genaaide paslijfje hoe beter het is. 
Ook hiervan volgen foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten