donderdag 7 mei 2015

Examen in zicht

Het is al weer een tijd geleden dat ik een blog geschreven heb.....
Zo druk.....
Het kleermakersexamen komt in zicht, dat betekent dat er naast werkzaamheden mbt ons nieuwe huis bijna alle beschikbare tijd besteedt wordt aan het werken aan het examen.

Het accent ligt bij dit examen voor mij op het maken van colbertjes. Ik vind het grappig om te zien dat er verschillende onderwijssystemen zijn die allemaal opleiden tot kleermaker. Ensaid, Danckerts, Rundschau. Uiteindelijk komen ze allemaal bij dezelfde eindstreep uit, de wegen ernaartoe verschillen. Ik zie veel werk op een halve schaal langskomen, terwijl er bij ons op ware grootte wordt gewerkt maar dan wel weer bijvoorbeeld halve jasjes..

Ergens is het wel jammer dat deze systemen/onderwijssystemen niet meer samenwerken en ook gezamenlijk een examen afnemen en voor bijscholing zorgen het zou denk ik de beroepsgroep wat steviger maken, nu lijkt alles behoorlijk versnipperd. Afijn.

23 mei is de eerste examen dag en 13 juni de tweede. De technische werkstukken en het getekende patroonwerk moet de eerste dag ingeleverd worden. Als technisch werkstuk moeten wij bijvoorbeeld 2 halve jasjes inleveren.



Het is de bedoeling dat je dan het binnenwerk op twee verschillende manieren uitvoert. Een met plakbare tussenvoering en een met een los binnenwerk.
Beide colberts het liefst in wol of een wollen blend zodat je goed kunt inpersen.
 
Ik heb voor beide jasjes 100% wollen stoffen uitgekozen en voor de voering zijde. Een groot deel van het plezier in naaien heeft voor mij ook absoluut te maken met het werken met mooie materialen, Zeker als het stukken zijn waar ik zoveel tijd aan besteed. 
De linker stof is een 100% wollen stof deze komt bij Michaels Fabrics vandaan, de rode stof is een 100% wollen flanel, gekregen van een vriendin die niet meer naait en wiens stoffen voorraad ik mee mocht nemen aangezien zij niet meer naait.


  
 

Het linker jasje is met los binnenwerk gemaakt. Er komt nog een blind opgezette zak op en dan is dit jasje ook bijna af, het zwarte jasje is geplakt en is helemaal af. Natuurlijk moet het rijgdraad er nog uit maar dat doe ik een dag voor het examen, dan pers/stoom ik de jasje ook nog een keer finaal zodat ze er strak uitzien. 



2 opmerkingen:

  1. Wauw! Ziet er goed uit! Succes met de examen...komt wel goed, zo te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heel mooi uit! Ik hou ook van jasjes maken! Super stoffen ,een beetje jammer dat de stukken niet draagbaar zijn . Maar super veel succes met de examen !

    BeantwoordenVerwijderen