donderdag 20 februari 2014

verder met de tailleurs..


Eindelijk weer verder met de jasjes..

Wat heb ik inmiddels gedaan:
- de tweedelige mouwen met halfopen mouwsplit en knoopsgaten zijn af
- paspelzakken zijn gemaakt

2-delige mouw met een half opensplit



jammer genoeg is het middelste knoopsgat een mm te hoog.....




de stof ziet er op deze foto wel heel merkwaardig uit..
de paspelstroken zijn met een base-bal steek dichtgeregen en platgeperst.


 
Voor de pas heb ik de mouwen ingeregen en de kraag met beleg.




Wat moet er nog gebeuren:

- de mouwen inzetten, ze mogen nog iets hoger ingezet worden.
- de naden in de armsgaten tot 1 cm. afknippen
- de naden daar waar nodig uitdunnen 
- alle naden met een flanelsteek op de tussenvoering vastzetten
- de kraag en het beleg voor aan elkaar stikken.
- de kraag met beleg aan het voorpand stikken
- persen, uitdunnen
- gepaspoilleerde knoopsgaten maken (3 stuks)
- de zoom
- de voering knippen en in elkaar stikken
- de schoudervulling en mouwkopvulling plaatsen
- de voering in het jasje zetten
- de knopen aanzetten

en klaar is Kees

PS we zijn plotseling in een verhuizing terecht gekomen (was wel bedoeld alleen niet zo snel) dus ik ben heel benieuwd hoe het met mijn naaiwerk allemaal gaat vorderen de komende weken......



















7 opmerkingen:

  1. Hallo Joza, ik lees al een poosje je erg inspirerende blog. Het is erg leuk om te volgen waar je mee bezig bent. In juni a.s. ga ik namelijk zelf examen doen voor de opleiding tot costumiere. Dus ik leer erg veel van jouw blog en foto's.
    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Joza, ik lees al een poosje je erg inspirerende blog. Het is erg leuk om te volgen waar je mee bezig bent. In juni a.s. ga ik namelijk zelf examen doen voor de opleiding tot costumiere. Dus ik leer erg veel van jouw blog en foto's.
    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Astrid, fijn dat je wat kunt oppikken hier!! Veel succes met de voorbereidingen voor je examen!! Joza

      Verwijderen
  3. Dank je Joza en succes met je verhuizing hoor. Hopelijk heb je tussendoor nog tijd om aan je naaiwerk te werken.Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Joza, dit ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
    Ik heb een vraag; ik heb gezien in een post van jouw dat je de Permess versteviging gebruikt, ik heb deze bij textielstad gezien , vele soorten van ook. Ik wil deze proberen, vooral voor een blazer/jasje, heb je enige advies welke soort zou goed zijn en of dit merk beter is dan Vliseline. Ik hoor het graag . Bedankt en succes met je verhuizing !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Camelia, ik gebruik inderdaad ook Permess versteviging, ook bij dit jasje heb ik een geweven plakversteviging van Permess gebruikt. Als je stof hebt die heel dun is dan vind ik het (nu nog in ieder geval) fijner om te plakken. Het hangt van je buitenstof af welke versteviging je het beste kunt gebruiken. Het is belangrijk dat je een versteviging kiest die je buitenstof ondersteunt en die niet te zwaar is. Het is een kwestie van uitproberen... Vlieseline heeft in haar assortiment ook een heel breed pallet en ik denk dat beide merken (permess of Vlieseline) aan kwaliteit niet voor elkaar onderdoen. Bij mijn weten wordt Persmess iets meer in de confectie gebruikt dan Vlieseline.
      (Wat ik je ook kan aanraden is het boek: Tailoring, the classic guide to sewing te perfect jacket een heel informatief boek (in het Engels) ook over dit onderwerp.) Succes!!

      Verwijderen
  5. Bedankt Joza, voor de informatie. Die boek heb ik ook en ik gebruik het vaak bij maken van een jasje. Ik zal even kijken of textielstad ook stalen van permess verkocht. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen