maandag 12 november 2012

Examenstuk....

Voor mijn examen moet ik onder andere diverse techniek-werkstukken inleveren. Een daarvan is een mouwsplit met onderslag.
Ik heb de laatste tijd best wel veel herenoverhemden gemaakt en dus ook veel mouwsplitten en ik moet zeggen ze gaan me steeds beter af vind ik, voor alle onderdelen heb ik technieken opgezocht en gevonden, voor het mouwsplit, de manchet, het aanzetten van de manchet en de knoopsgaten. Maar alsof de duvel ermee speelde toen ik een mouwsplit wilde maken voor het examen ging werkelijk alles fout wat er maar fout kon gaan!!!!


In eerste instantie ging alles heel vlotjes maar toen ik het manchet aan de mouw had gestikt zag ik dat er wel een centimer verschil in lengte in het mouwsplit zat. Dat kan dus echt niet, toen ik de manchet er weer opnieuw aangezet had bleek ik ergens een vals plooitje ingestikt te hebben. Kortom ik heb de manchet er 4 keer aangezet voordat hij enigszins goed zat.


Op de foto links zie je de net gestikte knoopsgaten met het soluvlies er nog op als het knoopsgat genaaid is doe ik een druppel Fraycheck op dat deel van het knoopsgat dat opengesneden moet worden. Laten drogen en dan met een beiteltje openslaan. Veel werk en of het echt zoveel uitmaakt.... Oordeel zelf maar.
Knopen op een steeltje...



Ik realiseerde me tijdens het maken opeens dat het wel een damesmouwsplit moest zijn (ook al staat dat nergens) maar ik ben natuurlijk in opleiding voor kleermaker dameskleding, dus dat is eigenlijk wel vanzelfsprekend.  Ik heb daarom maar meer knoopsgaten gemaakt, met rode knopen en de knoopsgaten van rood garen gemaakt.











knopen op steeltjes..
















Dit is hem dan geworden!!! Ben benieuwd wat de docente ervan zegt!!!



Aanvulling 10 februari 2013:

Maaike (naaidocente) had nog twee opmerkingen die ik inmiddels verwerkt heb:


rood garen ipv wit garen
de steeltjes waren te lang (hier niet te zien) en de knopen niet kruislings maar recht aangezet

Ik ben wel tevreden en verklaar dit onderdeel voor af!!!

3 opmerkingen:

  1. Ziet er in mijn ogen perfect uit! Ik vind de rode knoopsgaten en knoopjes een heel fris detail.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er netjes uit hoor! Ik hoop dat je een positieve resultaat terug krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor, erg leuk die hoekjes uit de manchet

    BeantwoordenVerwijderen